Dogoterapia
Terapia dziecka z niepełnosprawnością jest problemem złożonym. Wymaga systematycznej i ciężkiej pracy
ze strony dziecka, jego rodziny i specjalistów. W celu uzyskania optymalnych wyników wprowadza się szereg metod pracy. Jedną z nich jest dogoterapia – terapia z udziałem psa. W naszym Stowarzyszeniu również wykorzystujemy tę formę pracy z dzieckiem. Pies przychodzi na zajęcia, gdzie dzieci głaszczą i czeszą jej futro, oglądają i dotykają wszystkie części ciała, karmią, prowadzą na smyczy, bawią się z nią jej zabawkami, wydają komendy, przytulają. A wszystko po to, aby rozwinąć swoje umiejętności motoryczne, ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową, skupiać uwagę, rozwijać umiejętności komunikacyjne (gesty, słowa, ciało), doskonalić pamięć, pobudzać motywację, wzmacniać poczucie własnej wartości, obniżać poziom stresu i lęku, doświadczać spokoju i stanu relaksu. Najciekawszym jest fakt, że te wszystkie korzyści jakie może wynieść dziecko z zajęć z psem, są jakby efektem ubocznym. Bo na zajęciach mamy przede wszystkim zabawę. Dziecko nie ćwiczy ruchów rotacyjnych nadgarstka tylko odkręca butelkę, aby nalać wody do psiej miski, nie doskonali artykulacji poszczególnych głosek, tylko w określony sposób wydaje psu komendy, nie ćwiczy sposobów lokomocji tylko chce przynieść psu piłkę. Taki charakter zajęć pozwala chociaż na chwilę zapomnieć że rehabilitacja jest trudnym procesem, nawet bolesnym. Dziecko przestaje myśleć o wysiłku jaki musi włożyć w kolejne zadania, bo wykonuje je swobodnie i naturalnie w czasie kontaktu z psem. A dodatkowo przy tym mamy wszyscy wiele radości i okazji do śmiechu.
ze strony dziecka, jego rodziny i specjalistów. W celu uzyskania optymalnych wyników wprowadza się szereg metod pracy. Jedną z nich jest dogoterapia – terapia z udziałem psa. W naszym Stowarzyszeniu również wykorzystujemy tę formę pracy z dzieckiem. Pies przychodzi na zajęcia, gdzie dzieci głaszczą i czeszą jej futro, oglądają i dotykają wszystkie części ciała, karmią, prowadzą na smyczy, bawią się z nią jej zabawkami, wydają komendy, przytulają. A wszystko po to, aby rozwinąć swoje umiejętności motoryczne, ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową, skupiać uwagę, rozwijać umiejętności komunikacyjne (gesty, słowa, ciało), doskonalić pamięć, pobudzać motywację, wzmacniać poczucie własnej wartości, obniżać poziom stresu i lęku, doświadczać spokoju i stanu relaksu. Najciekawszym jest fakt, że te wszystkie korzyści jakie może wynieść dziecko z zajęć z psem, są jakby efektem ubocznym. Bo na zajęciach mamy przede wszystkim zabawę. Dziecko nie ćwiczy ruchów rotacyjnych nadgarstka tylko odkręca butelkę, aby nalać wody do psiej miski, nie doskonali artykulacji poszczególnych głosek, tylko w określony sposób wydaje psu komendy, nie ćwiczy sposobów lokomocji tylko chce przynieść psu piłkę. Taki charakter zajęć pozwala chociaż na chwilę zapomnieć że rehabilitacja jest trudnym procesem, nawet bolesnym. Dziecko przestaje myśleć o wysiłku jaki musi włożyć w kolejne zadania, bo wykonuje je swobodnie i naturalnie w czasie kontaktu z psem. A dodatkowo przy tym mamy wszyscy wiele radości i okazji do śmiechu.
Kontakt
STOWARZYSZENIE PRZYJACIÓŁ DZIECI SPECJALNEJ
TROSKI im. Leszka Grajka w Swarzędzu
Adres : os.
Kościuszkowców 13
62-020 Swarzędz
E-mail : spdst@wp.pl
Telefon : tel. (+48.61) 651 52 86
fax. (+48.61) 651 88 68
tel. 604 45 46 75
NIP 777-22-15-371
REGON 631081837
KRS 0000021128
nr konta: 53 1020 4027 0000 1502 0358 4836